Some on kohtaamispaikka. Kavereiden elämän seuraamisen lisäksi voi seurata tuiki tuntemattomia ihmisiä ja heidän elämäänsä ja mielipiteitään. Toisten kokemuksiin luotetaan paljon – siksi tänä päivänä kannattaa lähestyä somessa tunnettuja hahmoja, ja yrittää saada heidät vaikkapa pukemaan oma tuote ylleen tai saada heidät sanomaan, että he ovat hyötyneet tietystä tuotteesta. Se on hyvin tehokasta mainontaa. Tein juuri projektin, jossa kuuluisa tubaaja mainitsee syövänsä tiettyä välipalaa lähes päivittäin, ja heti fanikunta alkoi ostaa samaa tuotetta.

Blogissani kerron teille, minkälaisia huomioita teen päivittäisessä työssäni, jossa luon mainoskampanjoita someen. Työssäni olen huomannut, että Facebook on edelleen aika hyvä tapahtumien mainostuspaikka, koska moni on siellä osittain siksi, että saa tiedon kaikista itseään kiinnostavista menovinkeistä. Kavereita kun kiinnostavat samankaltaiset asiat ja Facessa ihmiset jakavat kiinnostuksen kohteitaan tyyliin: ”Hei, mennäänkö tuonne?”. Tutuilta saadut vinkit ovat läsnä enemmän kuin Twitterissä, jossa koko maailma on auki. Aion kirjoittaa myös videoista, sillä niitä teen työkseni paljon.

Tubettajat ovat tämän päivän huippumalleja

Kun olin pikkupoika, olivat Suomessakin vielä missikisat muotia ja olipa joskus Mister Finland-kisakin, mutta tämän päivän kuuluisuudet eivät kilpaile ulkonäöllä. He ovat omia itsejään – tai noh, ehkä vähän liioittelevat omia itsejään. Joskus mietin, että pitääkö niiden puhua niin nopeasti, koska nopearytminen puhetapa välillä lisää kiireen tuntua katsojassa, ja silloin tekee mieli lopettaa videon katsominen, kun muistaa, että itsellä on monta keskeneräistä asiaa. Jos olisin tubaaja, panostaisin viihtyvyyteen ja unohtaisin konekiväärirytmin.

Minua kiinnostavat meemit

Sosiaalisessa mediassa on aina vaarana se, että yrityksen mainoksesta tehdään meemi, ja silloin se saattaa kääntyä alkuperäistä tarkoitustaan vastaan. Joskushan meemit voivat olla myös hyväksi yritykselle, mutta joskus ne alkavat elää omaa elämäänsä ja syntyy somekohu. Pitää olla aikamoinen velho, että keksii koukun, jolla jokin mainos tai digijuliste saa osakseen paljon kiinnostuneita silmäpareja, mutta se ei kuitenkaan sisältäisi mitään sellaista tahatonta komiikkaa tai poliittisesti epäkorrektia, että se joutuisi yleisön hampaisiin.

Tulevaisuuden haaveeni

Haluaisin tehdä someen enemmän tempauksia, siis sellaisia mainoksia, joissa porukkaa haastetaan eri asioihin mukaan ja joissa ihmiset itse pääsevät vaikkapa kokeilemaan jotain tuotetta. Nykypäivänä ei enää mene kuluttajalle läpi, että sanotaan vain että osta, ja kuluttaja ostaa. Ideaa voisi olla vaikka sellaisessa tempauksessa, jossa yritys luopuu muovikääreistään ja vaihtaa ne johonkin muuhun, ja voisimme haastaa porukkaa tukemaan parempia materiaaleja pakkauksiin. Olisi hyvä, että yrityksillä itselläänkin olisi maailmanparannuksen halua, koska tämä myös myy silloin, kun se on aitoa.